Baie lekker!! - Reisverslag uit White River, Zuid-Afrika van Iris Jansen - WaarBenJij.nu Baie lekker!! - Reisverslag uit White River, Zuid-Afrika van Iris Jansen - WaarBenJij.nu

Baie lekker!!

Door: Iris

Blijf op de hoogte en volg Iris

03 April 2013 | Zuid-Afrika, White River

Een verhaaltje over eten dus. Op herhaaldelijk verzoek. Ok, mij best. Waar zal ik eens beginnen? Bij de Zuid-Afrikaanse pap waar iedereen zich hier 't ongans - lees: supertje obees - aan eet (i.e. waar je mij kunt doodgooien met witte rijst, zweren ze hier bij 't goedje dat uitsluitend bestaat uit (maïs)meel, water en een beetje zout... Alles bij elkaar gooien tot het een beetje brokkelig wordt en dan een half uurtje laten pruttelen; easy does it)? Kaneel, boter, knoflook, pesto... Alles kan erop/erdoor/erbij... Loopt jullie het water ook al in de mond? Nee? Dacht ik al ;)... Dan maar snel door naar de supermierzoete gifgroene Cream Soda: een fantastische typisch Zuid-Afrikaanse frisdrank voor als je Edwin "the sweeter the better" Jansen heet, maar meer dan één (ok: anderhalf) glas kon ik er helaas niet van verkroppen. Dussss..... NEXT: ooit gehoord van biltong? Menig Afrikaan knauwt z'n tandjes stuk op deze op-zoethout-gelijkende, gedroogde reepjes vlees; op elke hoek vind je een biltong-kiosk en 't gaat overal mee naartoe om als energierijk tussendoortje te worden verorberd. Wel ok, leuk bedacht ook, maaaaar zéker nie de favoriet nie van Miranda en mij....

Wat dan wél? Nou, eigenlijk alles wat met een 'B' begint - uitgezonderd dan die biltong: braai, boboti, butternut, (spring)bokkies* (zowel vloeibare als vaste vorm)... Baie lekkerrrr!! Gelukkig houdt Miranda net als ik van proeven, koken en eten, dus we kunnen onze lol niet op! Zo is Gem Squash is één van de nieuw ontdekte sensaties: een pompoenachtig bulleke dat je een kwartiertje in water laat koken. Doormidden snijden, pitjes eruit, beetje boter/room/ pesto/ kaneel/suiker erin en lepelen maaaaarrr... Ik zeg: goed te doen! En dan zijn er natuurlijk nog de 'rusks'. Superharde cantucci-achtige koek-dingetjes, ooit uitgevonden voor de periode van de Grote Trek (een historisch fenomeen hier in Zuid-Afrika - zie Wikipedia voor details) waarin voeding lang bewaard diende te worden: tja, hoe kan dat beter dan álle suikers, vruchten, zaden en vezels in een droog brokje te proppen.... Vanaf het moment dat de lekkernij door één van de dokters in ons midden werd gelanceerd, hebben we al vele pakken stuff het guesthouse binnengesmokkeld. Dagelijks zitten we dan ook om 11u tijdens de koffiepauze in de auto - jawel, zo gezellig viert iedereen hier pauze! - ruskjes in onze koudgeworden koffie te soppen.... Mmmmm!!

Naast al het Zuid-Afrikaanse spul hebben we overigens ook heel normaal appeltaart gebakken, herhaaldelijk pannekoeken gegeten en doen we gewoon aan brood met kaas hoor, dus wees niet bang dat ik jullie thuis uitsluitend nog pap en biltong kan voorschotelen :p. En oja, dan ben ik onlangs óók nog eens meegelokt naar een heus seafood-restaurant, waar ik tussen de sushi-fanaten en garnalenpellers niet achter kon blijven, dus wie weet wordt dat nog wel wat...

Goed, buikjes vol? Dan nu nog even in rap tempo onze buitenschoolse activiteiten van afgelopen week:
- canyoning-hiken in de FAN-TAS-TI-SCHE Blyde River Canyon; wat een paradijsjes komen er op één dag voorbij zetten zeg, niet normaal! (Sja, de watertjes met watervallen zagen er té aanlokkelijk uit om níet in te gaan, dus hier de opbiechting: de reisadviesdokter heeft d'r eigen reisadvies aan de laars gelapt en is BAM het stilstaande zoetwater ingesprongen... Ik heb de schistosomen nog nooit zo blij gezien :p)
- cable trail: een geweldig lange kabelbaantocht van twee uur boven/door de fantastische natuur (en dan niet een kabelbaan in zo'n duf bakkie, maar zo'n hang-ding waar ik als kind in een speeltuin ook altijd al superblij van werd. PRACHTIG!!!)
- bezoekje aan 'n wildlife reservaat, waar 'kapotte' diertjes weer werden opgelapt. Toch leuk om een keer een cheetah te aaien en een volture op de arm te hebben.

En dan is nu inmiddels alweer het één na laatste weekje ziekenhuis aangebroken... Sjonge, time flies zeg! Vanaf volgende week barst de grote airport-shuttle los, komen druppelsgewijs de lieve kornuiten uit Nederland het land binnengevlogen en kan het grote vakantie-vieren bijna beginnen... Can't wait! Baie lekker leven hebben we toch....:D!

X



* recepten op te vragen bij ondergetekende óf na te slaan in 't Zuid-Afrikaanse kookboek 'Kook & geniet' :)

  • 03 April 2013 - 20:12

    Sanne:

    Ik kan maar één ding zeggen... Boboti in de Wild Fig Tree in Sabie :-) Baie baie lekker sissie!!

  • 03 April 2013 - 20:13

    Rachel:

    Whaaaa Iris in een vis-restaurant!!! En... Wat heb je genomen? Dan weten we wat we als welkomstmaaltje voor je moeten maken! :)

  • 03 April 2013 - 20:21

    Zoetkouwer Edwin:

    Ik kan niet wachten om weer weder te keren naar m'n 2e geboorteland om daar de taaie biltong lapjes weg te kauwen.. Man man. Die kou hier, niet meer te harden... En Iris, ik denk dat mijn mooie verhalen niet gelogen waren destijds, het blijft een mega-mooi-land!! Ik kan niet wachten om samen boven op de table mountain te staan... Ik zeg het je: het gaat los! YOLO! ;) xx ed

  • 04 April 2013 - 16:30

    Corry Van Bon:

    N
    Hallo Iris, ik was vanmorgen bij Lenny en ze zei we eten vanavond Boboti. Nu snap ik het,ze had jou verhaal gelezen. Veel succes tijdens de laatste werkdagen, gr. uit bemmel

  • 04 April 2013 - 21:19

    Rafzana:

    Heerlijk weer allemaal ;-). Veel succes met de laatste week! En geniet nog meer van de welverdiende vakantie daarna :-)

  • 05 April 2013 - 11:15

    Anne-Els:

    Mmmm klinkt lekker al die zoetigheid; zou ik volgens mij best goed kunnen vertoeven...!
    Alvast heel veel reisplezier de aankomende weken toegewenst, tot snel! x

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Iris

Actief sinds 18 Jan. 2013
Verslag gelezen: 364
Totaal aantal bezoekers 10338

Voorgaande reizen:

18 Februari 2013 - 08 Mei 2013

Ek sal oor 'n rukkie in Suid-Afrika wees!

Landen bezocht: