Dirty & wet.......... - Reisverslag uit White River, Zuid-Afrika van Iris Jansen - WaarBenJij.nu Dirty & wet.......... - Reisverslag uit White River, Zuid-Afrika van Iris Jansen - WaarBenJij.nu

Dirty & wet..........

Door: Iris

Blijf op de hoogte en volg Iris

03 Maart 2013 | Zuid-Afrika, White River

... Dát was het zeker! And so were we!!! Man man man, niet te dóen!!!
Caving. Daar heb ik het over. Gisteren gedaan. Mocht je ooit 'The cave' hebben gezien: this was it! We hebben maar liefst 5uur lang door de krochten en modder van de Sudwala caves gekropen, getijgerd en geklommen. Donkere gangetjes, soms 50cm hoog, met een laag water, waar we met z'n tienen in een lange slinger doorheen mochten, ruimtes van twee vierkante meter waar we lekker opgepropt op elkander wachtten... Superfijn ;)! Kleinste ruimte die we hebben bedwongen: 25 cm hoog (!!!) - menig claustrofobisch individu zou hier superonpasselijk van worden (noem geen namen pap :p, maar je hoofdlampje kwam wel enorm goed van pas!). Kortom: spanning en sensatie in de duisternis! Slechts één persoon kwam hyperventilerend over de finish, dus ik zeg: geen slechte score!

Verder heb ik m'n rijstijl inmiddels drastisch aangepast: niks - zoals in de Biltstraat - met 50km/h over de drempels of in de derde versnelling over rotondes, want voor je het weet heb je een enorm (ik herhaal: een ENORM) gat in de weg te pakken, waar geen enkele band tegen bestand is. De velg van onze huurauto heb ik inmiddels al naar de mallemoeren geholpen, dus meer schade wil ik zekers niet op m'n geweten hebben! De weg naar het ziekenhuis is dan ook een soort levende Mariokart geworden: megakuilen ontwijken, geïrriteerde bumperklevers afschudden en ondertussen uitkijken dat je de krioelende stroom aan wandelende/banden rollende/stuff-op-hun-hoofd-dragende Afrikaners langs de weg niet per ongeluk meepikt (ok, dat laatste heb ik erbij verzonnen als onderdeel van Mariokart). Miranda en ik hebben in ieder geval al genoeg muntjes verzameld onderweg :)

En dan 't ziekenhuis. Een luttele halve dag hebben we 'meegedraaid', maar ik zou er nu al 10 miljoen woorden aan kunnen wijden (jongens, wees gerust, ik zal er slechts 1 miljoen optikken :p). Allereerst werden we onder hartelijk applaus (??) ontvangen in de 'chapel', waar de (nogal chaotische) ochtendoverdracht plaatsvond. Vervolgens heeft dokter Lukac, één van de family docters die ons op sleeptouw nam, een klein uur zitten oreren over alle gevaren in Z-Afrika (om alle moeders niet nodeloos ongerust te maken, zal ik de details achterwege laten, maar ik kan je zeggen: scary shit!!). Daarna was het tijd voor een rondleiding door het hele ziekenhuis. Van buiten een mooi, groot, nieuw uitziend gebouw, van binnen: chaos! Afdelingen die wekelijks switchen van lokatie, bedden op de gangen vanwege een overschot aan patiënten, de helft van de operatiekamers die maar functioneert, medicatie die opeens 'out of stock' blijkt - waardoor de hoge-bloeddruk-patiënt peracuut maar op iets anders over moet, de apotheek waar honderden mensen maar 2x per week medicatie mogen halen, omdat 't anders een onoverzichtelijke toestand wordt (Died, you'd love it ;)!!)..... En dan heb ik het nog niet eens over het spreekuur zelf gehad: privacy voor patiënten is ver te zoeken (misschien zelfs niet te vínden). Zo is het blijkbaar niet ongebruikelijk dat een verpleegkundige tijdens een consult binnenvalt, om in detail een andere casus te bespreken met de arts. Of nog mooier: stel dat jij als patient in de spreekkamer zit te wachten op de doc, die vervolgens - verrassing!! - binnenkomt mét een andere patiënt ('deze meneer was eigenlijk eerst') om gewoon voor je neus even een ander consult af te draaien! Ja, het gebeurde allemaal! Hoppa, en plein public! Niet te filmen!!!! Een beetje verbijsterd (en toegegeven: ook melig) verlieten we het pand. Superrrrbenieuwd wat ons de rest van de stage te wachten staat!

Met onze nieuwe studievrienden uit Pretoria hebben we gister voor het eerst een echte Zuid-Afrikaanse braai gedaan. Choppie, steakie, worsie, Afrikaanse muziek; alles erop en eraan :)! Prachtig!! In ruil hiervoor hebben wij beloofd om hen vanavond echte Hollandse pannenkoeken voor te schotelen.... Met Corry Konings in de cd-speler gaat dat vast een gezellig feestje worden ;)!

Enne... Over feestjes gesproken: iedereen alle wilde party's van afgelopen dagen weer overleefd daar in ons koude kikkerlandje? Hope you all enjoyed peeps!!

Liefs!

• 03 Maart 2013 - 14:13

Hermien:

Jullie verhalen vullen elkaar mooi aan, zo krijgen we van jou de modderige avonturen van 'The Cave' en van Miranda het mooie natuurverhaal in het Krugerpark. Mooie verhalen weer, om ons binnenshuis te vermaken in het koude kikkerlandje, alhoewel het zonnetje hier af en toe even glimp van zich laat zien, gaat de de goede kant op met het weer. Nou vanavond bij jullie de gordijnen dicht, ventilator op 10, koudste stand, om de echte Hollandse sferen te creëren. Met jullie fantasie komt vast even het thuisgevoel, veel plezier en succes volgende week in het ziekenhuis. Take care...! -xxx-

• 03 Maart 2013 - 14:47

Corry:

Hallo Iris, wat kun je het toch mooi verwoorden, prachtig. Je hebt ,gisteravond, wel een heel gezellig feestje gemist , maar een mens kan niet alles hebben.
    Succes volgende week ,groetjes uit Bemmel

• 03 Maart 2013 - 19:02

Rafzana:

Wauw, wat een prachtig verhaal Iris!!! Caving klinkt wel heeeeeeeeeeel erg spannend!! Weet niet of ik het zo hebben aangedurfd ;-). Echt heel stoer van jullie! Erg leuk ook, om je belevenissen in het ziekenhuis te lezen. Een vriendinnetje van mij zit toevallig nu ineen ziekenhuis in Kaapstad en heeft ook soortgelijke verhalen. Bizar allemaal en wat een cultuurshock!!! Geniet van de Hollandse avond en succes komende week! Ik kijk al weer uit naar het volgende verhaal :-)!

• 03 Maart 2013 - 19:11

Riekie Gombert:

Ik zit nog te shaken van jullie reisje door caves.......zit hier achter de computer al bijna te hyperventileren.........Dappere dames: mijn petje af!!!
    Veel liefs vanuit een grijzig Velp - er komen betere tijden zeggen ze....
    Riekie

• 08 Maart 2013 - 22:15

Lenny:

Wauw caving, klinkt vet spannend! En dat ziekenhuis trouwens ook ;). Tja er staat bij de wachttijd ook niet dat je alleen geholpen gaat worden. Dat medicijn bord is fantastisch, eigenlijk nog met foto's van de pillen ernaast ;) succes! Hier wordt het van de week weer -5 dus nog lekker winters. Feest was echt helemaal top met Mike retro show!!